Goede ideeën

14 feb 2020

Als ik mijn hoofd niet volstop, heb ik voldoende ruimte voor ieder kind.

Op 3 februari hebben we samen gegeten bij Pick-up (achter voormalig BOKA) en naast dat het eten heerlijk was, gingen we ook met een volle rugzak naar huis. Met ideeën, met stof tot nadenken, en met de realisatie dat het goed is elkaar te kennen. En dat we hier meer van willen. Het 'hoe' zoeken we samen uit en de volgende keer ligt dit in handen van Jim en Frits.

We hebben ons gebogen over het artikel van Johannes Visser (Het grootste probleem van het onderwijs is niet het lerarentekort) en dat leverede veel gespreksstof op. En ook mooie ideeën! De schrijver Harari neemt 1 tot 2 maanden per jaar om in een afgesloten wereld voldoende distantie te creëren voor helderheid. We hebben behoefte aan een "open" hoofd. Dan zie je ieder kind wel degelijk. En dan gebeurt er iets: ze zien zichzelf ook!

Ook mooi om te noemen: De VO-docent heeft waardering voor de PO-docent. De VO-docent erkent: Wat zien de PO-docenten de onderwijsbehoefte van kinderen scherp! Contacttijd is uiteraard anders - dat sluit leren van deze opgedane ervaring niet uit. Stage-lopen bij elkaar dus?

En wat als je in het VO een leerling buiten het systeem ziet geraken? Dan zoek je vaak oplossingen in de organisatie van de school (verticaal). Een goed alternatief is om de oplossing samen met collega's te gaan zoeken (horizontaal). En vanuit het netwerk van Bron voor Onderwijs kunnen daar nog mensen op aansluiten. Omdat dat is waar we voor staan: Samen leren.